.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران مرزهاي فرهنگي ناشناخته‌اي دارد

كارشناسان معتقدند استان مازندران با پتانسيل‌هاي فرهنگي فراواني كه دارد هنوز جزء استان‌هاي ناشناخته ايران محسوب مي‌شود و اين در حالي است كه وسعت مرزهاي فرهنگي آن بيش از مرزهاي سياسي تعيين شده است.
"علي ماهفروزي"، باستان‌شناس و مدير دفتر پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران دراين‌باره گفت: «در يك مقياس نمادين مي‌توان عظمت و تمدن استان مازندران را به بلنداي دماوند تمثيل كرد و اين گستره فرهنگي در مرزهاي سياسي فعلي اين استان خلاصه نمي‌شود.»
وي گفت: «با اين‌حال معتقديم اين استان هنوز با وجود برخي مطالعات انجام گرفته مهجور مانده است و ما خواستار توجه مطالعاتي بيشتر به اين استان هستيم.»
وي به ميراث خبر افزود: «مرزهاي فرهنگي استان مازندران از طالقان تا آن‌سوي الموت و از غرب تا سخت‌سر قديم امتداد دارد و از سوي ديگر شمال تهران و بخش‌هاي اوشان فشم و حتي از سمت شمال غرب شهرستان شاهرود و بخش‌هايي از غرب استان گلستان را نيز دربر مي‌گيرد.»
به گفته وي نخستين ساختارهاي شهرسازي هزاره سوم پيش از ميلاد را مي‌توان در گوهر تپه مازندران ديد و حتي پيش از اين ردپاي انسان‌هاي غار نشين همچنان در غارهاي تاريخي اين استان ديده مي‌شود. همچنين برج‌هاي رادكان، لاجيم و رسكت از جمله نخستين ساختارهاي اسلامي در اين استان است.
ماهفروزي همچنين درخصوص جايگاه فرهنگي استان مازندران به ميراث خبر گفت: «از اين استان همواره در كتب مختلف به عنوان مرزهاي انديشه و خرد ياد شده است. نبرد رستم و ديو سپيد كه نبرد دانش و دانايي در مقابل ناداني است در اين استان رخ داده و هفت خوان رستم كه نشان از آفرينش و كمال دارد در استان مازندران اتفاق مي‌افتد.»
وي افزود: «كشتي سوشو به عنوان يك كشتي بين المللي در اين سرزمين به وجود آمده و خاستگاه آن مازندران است. همچنين اين استان با آداب و رسوم فراواني شكل گرفته كه هنوز برخي از آن به درستي شناخته نشده است.»
ايجاد مركز مطالعات بين المللي كشورهاي حاشيه درياي خزر از جمله تلاش‌هاي صورت گرفته در اين استان به منظور شناسايي آن است.
ماهفروزي در اين مورد به ميراث خبر گفت: «هدف از ايجاد اين مركز شناخت لايه‌هاي فرهنگي استان مازندران زير يك چتر بزرگتر فرهنگي بوده كه اين امكان را مي‌دهد تا نگاه كلي‌تري به موضوع شناخت سياسي فرهنگي استان مازندران داشته باشيم.»
ماهفروزي يادآور شد استان مازندران يكي از استان‌هاي مهم و پر پتانسيل كشور از نظر مطالعات فرهنگي است كه بايد روي آن سرمايه گذاري شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.